Kunskapstriangel

Utbildning, forskning och innovation sammanfattas i begreppet kunskapstriangel. EU har sedan 2006 haft fokus på denna helhet. Jag har funderat en del kring hur det hänger ihop. Ibland så är det tillfället som ger ”innovationen”. Jag kommer ihåg när jag hade datalektion i åk 7 i slutet av 80-talet.  Några av eleverna var intresserade av programmering. Två kom fram och funderade kring hur de skulle kunna programmera en roterande kub. Jag såg programmering i polära koordinater som det lättaste sättet – samtidigt som det låg långt borta från deras vanliga kunskaper i matematik (det flimrade förbi i huvudet att det inte var vardagsmat ens på fördjupad matematik i gymnasiet). Men deras förväntansfulla ögon gjorde att jag snabbt berättade vad polära koordinater är och hur man kan programmera med hjälp av dem… Följande dag visade de mig – visserligen en något klumpig, men ändock – roterande kub på skärmen.

I detta fall var det förstås inte en unik innovation – men det var en individuell prestation och upptäckt, uppkommen av en inre motivation för att ta till sig det jag som lärare förklarade. Så det jag funderar över är förutsättningarna – utanför utbildning, forskning och innovation – som gör att ett nytänkande uppstår. Är det inre motivation, nyfikenhet, miljöfaktorer, tillgång till en som kan ge verktygen man behöver för att komma vidare i sin idé?

Lena FJ

Kommentera

