Den kreativa klassen …. reflektioner

Har läst en välskriven artikel (Charlotta Mellander och Richard Florida, Mars 2012, CESIS Electronic Working Paper Series, Paper no. 266) med rubriken The Rise of Skills: Human Capital, the Creative Class and Regional Development. Utifrån att jag tidigare läst en hel del om begåvning och intelligens samt nu om innovation så reagerar jag givetvis på begreppet kreativ klass…. Är kreativitet en medfödd förmåga och de som har denna medfödda förmåga bildar en klass eller kan vi stötta allas kreativa förmåga så att vi alla kan tillhöra en kreativ klass? Och är det verkligen så att en person med ”ickekreativt” yrke med nödvändighet inte är kreativ – kan hon/han inte vara jättekreativ på sin fritid?

När det gäller skolframgång så vet vi att det går att utjämna skillnader kopplade till föräldrars utbildningsnivå, att vara innovativ är något som kan tränas (åtminstone till en viss nivå) – mycket handlar om att det finns en medvetenhet om att det går att påverka utvecklingen via miljön (bra lärare, bra samhälle, positiva förebilder osv) trots att vi kan ha inneboende faktorer som gör att vi alla inte går lika långt (det finns rätt så många idrottsgrenar där jag aldrig skulle nå en elitnivå och jag blev ingen konsertpianist ; ) inom specifika områden.

Jag ska fundera vidare … Jag kanske kommer på något riktigt kreativt ; )

Lena Finne Jansson

Kommentera

